Postoji slavni trač o Hegelu koji tvrdi da je on,
nakon što mu je netko prigovorio kako se neka teorija ne poklapa s činjenicama,
odgovorio: „tim gore po činjenice“.
Bez obzira na to što ovaj to nigdje nije zapisao (i
nije uopće jasno tko mu je to prvi pripisao), ta izjava se toliko često navodi
u pseudo-intelektualnim krugovima da je postala dobrano izlizana. Potpuno je
svejedno, za ovaj tekst, je li ta izjava Hegelova ili ne. Ono što je u njoj
zanimljivo, ono što je ovdje tema, je ta čovjekova sklonost da ignorira ono što
se ne slaže s njegovom slikom svijeta.
Stvari je najlakše uočiti na ekstremima, a to se
pogotovo odnosi na one društvene i duševne pojave, kakvima se ovi tekstovi
najčešće bave. Ekstrem u tom ignoriranju činjenica, pri laganju sebi i
opravdavanju vlastitih laži najlakše je primijetiti kod ljudi koji imaju
sklonost ka teorijama zavjere.
Neke od njihovih zanimljivijih ideja su: da je Zemlja
šuplja i da unutra žive nekakvi ljudi (oni koji tvrde da je ravna su pitomi),
da su piramide napravili vanzemaljci, da je engleska kraljica vampir, da 5G
mreža uzrokuje koronu ili da Finska ne postoji (taj internet je stvarno čudan).
Ove i ovakve teorije su zabavne, ali to što dolaze u nebrojenim varijacijama i
stupnjevima iracionalnosti mnogo govori o čovjekovoj moći laganja sebi – a upravo
ona, potpuno čovječna, jedinstvena njemu među svim stvorovima, vezuje ove teorije s onom izjavom o činjenicama iz prvog paragrafa.
Svojevoljno slijepilo nije svojstveno samo pristalicama
ekstremnih teorija zavjere, nego je ono prisutno u ovoj ili onoj mjeri kod
svakog čovjeka. Činjenice ovakvo slijepilo ne mogu uopće dotaknuti, zato što čovjek
ne barata činjenicama, nego konceptima. Činjenica ne postoji neovisno o
čovjeku, nego ona postaje samom sobom tek kada netko uvjeri sebe da je nešto
relevantno i počne to nešto u svojoj glavi misliti kao činjenicu.
To da su činjenice nešto konceptualno i da one nikada
ne mogu proturječiti činjenicama drugoga najlakše je uočiti, opet, na tom
ekstremnom primjeru onih koji vjeruju u teorije zavjere, jer njima je
nevjerojatno lako naći izliku, koja će objasniti zašto nešto nije činjenica. Sigurno
ste uočili, ako ste ikada pokušali razgovarati s njima, da činjenice koje se ne
slažu s njihovom slikom svijeta za njih jednostavno ne postoje.
Činjenice obično služe (ovdje se ne radi samo o
zavjerama, nego generalno o ljudima) kao dodatni dokaz za već gotov zaključak,
jer kada čovjek želi da nešto bude istinito, on generalno vjeruje da to već jest
istinito.
Samozavaravanje je jedan od temeljnih elemenata tog
ljudskog stanja koje se zove život. Ono je nekakav obrambeni mehanizam protiv onoga
osjećaja banalnosti koji je opisan u Sizifu.
Ne mora to laganje samom sebi biti na razini Don Quijotea da bi njegov utjecaj
bio primjetan u životu lika i čitatelja – najčešće je ono, ustvari, u malim
lažima, kakve su već najčešće i u životu i u književnosti.
Prepričavanje života samome sebi (taj fenomen također
se naziva samosvijest) konstantan je proces samozavaravanja. To nije izričito
laganje, nije ekstremno i lako primjetno, nego nježno šminkanje vlastitoga
života pred sobom – samo malo uljepšavanje, isticanje nota koje se čine ljepše
i važnije za nekakvu narativnu strukturu kakvu bi život „trebao“ imati.
Mislim da se upravo u ovome otkriva zašto neki likovi
(ili autori) u toj književnosti čovjeku izazivaju grč. Čitati znači živjeti život s
odmakom, ali usprkos tom odmaku i znanju da to napisano nije stvarno, postoje
likovi koji čovjeku u nekim trenutcima toliko idu na živce da izazovu gotovo
fizičku bol (Elizabeth iz Ponosa i
predrasuda, Ana Karenjina, Gatsby, Narcis iz Narcisa i Zlatoustoga, manje-više svaki važan lik Dostojevskoga). A
kada se to događa, to je trenutak kad se čovjek prepozna, kad zaviri ispod
vlastitih maski. I upravo to je poanta (ili bar jedna od poanti) književnosti.
Nema komentara:
Objavi komentar