Sva umjetnost traži od čovjeka nekakvu mentalnu
aktivnost, zahtijeva da joj posveti pozornost i da onda u sebi osjeti/prepozna
taj dodir onostranoga, ono umjetničko u umjetnosti.
Ali uz predstavu, ples i film može se, na primjer,
napisati poruka (makar je bezobrazno to činiti). I jedno i drugo i treće
događaju se bez obzira na to je li čovjek mentalno prisutan. Zgrada, slika ili
skulptura uvijek su tu, bez obzira na to jesu li doživljene ili nisu. Ali književnost
je drugačija, zato što ona postoji samo kao dijalog – knjiga, puki uvezani skup
stranica uvijek postoji, no rijetko je koja knjiga umjetnost dok se ne dogodi
dijalog pisca i čitatelja, gdje fizička knjiga služi samo kao medij.
Zato književnost nije proizvod samo pisca, nego i
čitatelja, jer čitatelj, ustvari, u sebi proizvodi umjetničko djelo, kroz
vlastitu maštu. Ovaj pojam mašte treba se misliti jako široko, jer ona nije (kad
se govori o književnosti) tek predočavanje nečega nestvarnoga, nego radnja
čitatelja koja stvara cijeli svijet dojmova, okusa, slika, osjećaja…
Školski primjer ovoga je roman U potrazi za izgubljenim vremenom, u kojemu Marcel Proust piše o
okusu kolača i sjećanjima koja mu budi taj kolač. Čitajući suha slova na
papiru, sjećanja odavno mrtvog čovjeka, onaj koji čita knjigu sebi stvara miris
toga kolača. Kad sam čitao ovaj roman, nisam ni znao kakav su kolač ti madeleines, ali mi je ostao u sjećanju
miris koji sam izmislio i uvijek se sjetim baš toga izmišljenog mirisa (koliko
se osjeta uopće moguće sjećati) kad vidim ovu knjigu, makar stvarni kolači
mirišu potpuno drugačije.
Taj kolač je apsolutno nevažan – navodno je u prvim
nacrtima romana na njegovom mjestu bio neki potpuno drugi. Ipak, eto, baš je
ovaj ušao u povijest književnosti kao pojam za ta sjećanja koje probude osjeti.
On je simbol prošlosti koja se javlja bez čovjekove volje i sjećanja koja su bar
napola zaboravljena. On je simbol da sadašnjost nije sve što postoji, da čovjek
nije apsolutno vezan vremenom nego da može postojati, na neki način, i mimo njega.
Kao što u ovom primjeru iz Proustovog romana taj
nebitni kolač baca čovjeka kroz vrijeme i mimo vremena, isto čini i književnost
– ona također onoga koji je kuša nosi kroz vrijeme i omogućuje mu da komunicira
s ljudima koji su mrtvi stoljećima ili tisućljećima. A književno djelo to može
činiti jer ono nije tek točka na nekakvoj vremenskoj crti, kompletirana datumom
tiskanja, nego je uvijek u ponovnom nastajanju – usprkos tome što se neko
književno djelo smatra završenim kada se objavi, ono nikada nije gotovo.
Dok pisac opisuje jedan svijet, taj svijet ostaje pun neopisanoga
i tek naslućenoga. Zato je taj svijet koji je pisac započeo jako fleksibilan i
čitatelju je moguće je da taj svijet sebi prisvoji i u njegovom ponovnom
stvaranju postane, na neki način, također umjetnik. A zbog toga što onaj koji
čita može stvarati svijet koji je drugdje, čini se da nije apsolutno okovan
vremenom.
Književno djelo se mijenja. Mijenja se, kako se
mijenja i čitatelj – jer ponovno se stvara kada se čita. A čovjek nema svoje
fiksno mjesto u nekakvoj slici stvarnosti, nego je u vječnoj promjeni pa zajedno
s njim i književnost nastaje uvijek ispočetka. I često se sama sa sobom ne slaže,
baš kao ni čovjek. Upravo to je ono najljepše i kod jednoga i kod drugoga.
Nema komentara:
Objavi komentar