Jučer govori jedna žena, koja je u knjižnicu svratila na brzinu, kako je djeca požuruju. Kažu: „Uzmi bilo koju knjigu. U svakoj su
svejedno slova.“
Genijalna je ova izjava. Ona je potpuno istinita, kao
što je istina da to što čovjek uopće čita za nekoga drugoga nema apsolutno nikakvo
značenje i nikakvu vrijednost. Međutim ovo nije primjenjivo samo na čitanje,
nego na sve – bilo koji čin, bilo koji život za izvanjskog promatrača nema
značenje. Odnosno, izvana se čini da je svaki čovjek uvijek Sizif.
Mitski Sizif „zaslužio“ je svoj kamen time što je
prevario bogove nekoliko puta i osuđen je da ga cijelu vječnost gura uz brdo i
uvijek s toga vrhunca, kad ga napokon izgura, gleda kako se kotrlja niz brdo i
ide opet za njim.
Očigledne su paralele Sizifove kazne i proleterskoga
života, a svi smo na ovaj ili onaj način proleteri pod jarmom kapitalizma, čak
i oni koji se smatraju kapitalistima. Možda je najpopularniji opis, bar na prostoru
bivše Jugoslavije, ovoga suvremenog sizifovstva onaj Ekrema Jevrića (da, mislim
baš na onu pjesmu Kuća poso).
Potraga za značenjem, srećom, smislom – kako se to već
zvalo – opća je ljudska potreba. I ona je uvijek Sizifov posao, jer svakodnevno
življenje rijetko ima jasno vidljiv smisao – ta samo iznimno ohol čovjek može
misliti da su njegovi postupci nešto monumentalno i kozmički značajno. Ipak
čovjek mora vjerovati da ide kroz život sa značenjem i svrhom, da djeluje iz
dobrih ili dubokih razloga – makar je svakome izvjesno da su pokreti kroz koje
čovjek prolazi kroz svoj dan više određeni snagom navike, nego nekakvim razlogom.
U svakom čovjeku postoji ova navada samozavaravanja
(možda bi ovdje čak trebalo stajati „potreba za samozavaravanjem“). To je, u
ovom kontekstu, onaj običaj da se svakodnevni postupci (kako drugih ljudi, tako
i vlastiti) dramatiziraju i promatraju kao rezultat različitih razloga i
uzroka. A ti „uzroci“ i „razlozi“ najčešće su samo opravdanja za ono što čovjek
čini inercijom.
Možda su priče, knjige i filmovi o herojima baš zato
popularni: čovjeku se lako suživljavati s njima i njihovim patnjama, jer to
suosjećanje s patnjom heroja svakoj drugoj muci u životu daju nekakvo
pseudo-opravdanje. Te muke heroja imaju smisla – oni ipak spašavaju svijet,
bilo od vanzemaljaca, bilo od ljudskog ološa. Pa valjda i one druge koje nisu
herojske, po nekakvom zakonu sličnosti, moraju također imati bar nekakvo
značenje.
Kad se ovo opiše ovako surovo, izgleda da tragedija
svakoga Sizifa nije njegov uzaludan rad, nego svijest o tome da je Sizif i da
mu je suđeno biti bez nade. Ali za Alberta Camusa, koji je ovo opisivao u svom
poznatom eseju Mit o Sizifu, „nema
sudbine koja se ne nadmašuje prezirom“ i upravo u tim trenutcima, dok Sizif
gleda kamen kako se kotrlja i dok je svjestan toga da opet ide za njim, on može
smatrati „da je sve dobro.“
Ovaj esej je nekakav polu-poziv, poticaj, ali ne na
nadu, nego na svojevrsnu lucidnost, na prkos, na revolt. Iza toga stoji ideja
da je kamen Sizifov, a ne Zeusov – usprkos svom besmislu i beznađu, Sizif je
taj koji svojem poslu daje ili oduzima smisao. Bio on čistač, gurao kamen, ili
bio američki predsjednik. Potpuno je svejedno.
Ove nepune četiri stranice Camus završava riječima: „Sama
borba da se stigne do vrha dovoljna je da ispuni ljudsko srce. Sizifa trebamo
sebi predstaviti kao sretnoga.“
Nema komentara:
Objavi komentar