U ovo predbožićno vrijeme priča se, nekako se čini,
više nego u ostala doba godine. I te priče su drugačije od onih koje se pričaju
u drugim godišnjim dobima. Mogu to biti iste riječi, jednako posložene u
rečenice kao one ljetne ili proljetne, ali zbog okruženja, zbog tih mirisa i
atmosfere drugačije se doživljavaju ovakve priče, mada su sačinjene od istih
riječi.
Za stolom neku večer, krenu jedan od tih razgovora: ovaj
put radilo se o jednom starcu koji je davno umro, a ostao je zapamćen upravo po
tome kako je pričao priče. Govore da je uvijek držao u ruci kapu, i tako, „iz
kape“, izmišljao svaki put nešto novo i da mu nitko nije bio ravan pripovjedač.
To njegovo umijeće bilo je takvo da su se djeca svađala tko će s njim ići
čuvati stoku, samo da čuju kako priča svaki put nešto novo, jer je svaka priča
bila izmišljena u trenutku kad ju je pričao.
Ovdje se radi o rijetkom umijeću, a pripovijedanje
uistinu jest umijeće, jer ono ne zahtijeva pretjeranu logiku i strukturu da bi
postiglo svoju svrhu, nego razumijevanje svijeta koje ide mimo toga. Izvorna
priča nije igračka iz Kinder jajeta, koju po uputama može sastaviti svatko,
nego se ona rađa iz talenta, a u njoj se osjeća energija i život.
U tim ranijim vremenima, pripovijedanje je bilo jedan
od rijetkih oblika razonode, ali sve priče, uz to što su zabavne, najčešće
imaju i neku drugu svrhu. Kroz priče se upoznaje tradicija (bilo vlastita, bilo
tuđa), mogu biti sredstvo obrazovanja prenoseći neku lekciju ili moralnu pouku,
a kroz njih se također razvija kreativnost i mašta (mnoštvo dječjih knjiga ima
one zadatke gdje djeca moraju završiti priču s razlogom).
Pripovijedanje se pojavljuje od zore čovječanstva u svim
kulturama. Spiljski crteži, totemi, rezbarije na nadgrobnim spomenicima, kao i rituali,
koji govore o djelima bogova i junaka ili o povijesti nekog plemena, nisu ništa
drugo do pripovijedanje. Iako ove priče nisu u ustaljenoj formi usmenog pripovijedanja,
one su ipak priče.
Najčešća forma pripovijedanja ipak je usmena, kada se
nešto prepričava iz generacije u generaciju. Ovakvo pripovijedanje stvorilo je književnost,
jer većina drevnih epova i pjesama imala je svoje pretke u toj oralnoj pripovjednoj
tradiciji: Ilijada, Gilgameš i Beowulf vjerojatno su
stoljećima bili recitirani, prije nego što su bili zapisani, kao što je Mijat
Tomić postojao u pričama i pjesmama našega kraja nekoliko stoljeća prije nego
što su zapisane legende o njemu.
Pričanje priča je na samom začetku civilizacije – društvo
uopće počiva na osjećaju zajedništva. A taj osjećaj zajedništva pak ne nastaje
sam od sebe, nego se gradi na mogućnosti (možda čak i potrebi?) da se ispriča vlastita
priča i da se čuje tuđa, jer pripovijedanje služi dijeljenju i razumijevanju
iskustava, koje se drugačije ne daju izreći.
Zato, vjerojatno, psiholozi i psihoterapeuti toliko
inzistiraju na tome da njihov pacijent („klijent“) priča, dok oni slušaju –
kroz pripovijedanje o bilo čemu čovjek uvijek govori o sebi. Zato je pričanje priča
(čak i onih banalnih, tračanje, dijeljenje frustracija) na neki način pripovijedanje
samoga sebe. Kroz to što netko priča pokazuje se kako taj netko razumijeva svijet.
A u tome kako priča svoju priču pokazuje kako postavlja i razumijeva svoje
mjesto u tome svijetu.
Priča, bilo ona za koju mislimo da je stvarna, bilo
ona za koju znamo da je izmišljena, plijeni maštu, zato što najjače govori kroz
ono što ne govori. Priče nisu tek podatak, lekcija ili poruka. Mogu i to
čovjeku dati, ali one također nose kontekst razumijevanja sebe i svijeta. Zato
se najbolje uči i o jednom i o drugom kroz priču.
Svatko, na primjer, zna onu priču o zecu i kornjači, i
svatko iz nje izvuče manje-više istu poruku. Ali, zamislimo nekoga da priča tu
priču i usred nje izravno kaže poantu. To bi uništilo misteriju i čar
pripovijedanja, jer je suptilno kao cigla u vjetrobran. A pripovijedanje je
umijeće i zato je suptilno. Priča, zato, postoji samo zbog onoga što
izostavlja.
Nema komentara:
Objavi komentar