Uvjeren sam da postoji nešto vječno u čovjeku, da
postoje neka obilježja, neki refleksi koji su usađeni u dušu, koji su
zajednički svima koji su ikada živjeli i koji će ikada živjeti.
Jedno od ovakvih obilježja, ovakvih refleksa je želja,
odnosno žaljenje za „dobrim, starim vremenima“. Ne žudi čovjek za nekim
jednostavnijim vremenima samo u doba interneta. Već Grci i Rimljani dijele s
nama maštanja o slavi prošlih junaka, fantazije o divnim seoskim tradicijama, želju
za ograničenijim i određenijim svijetom prošlosti i za jednostavnijim životima negdašnjih
seljaka.
Ciceron u jednom od svojih najpoznatijih govora
uzvikuje: O tempora, o mores! U slobodnom prijevodu to bi značilo: Jà vremēna,
jà običaja! On žali kako su nova vremena i pokvarenost običaja i shvaćanja suvremenika
dokinule vrijednosti starih.
Lijepo se izrazio jedan američki kolumnist kada je
rekao da ništa nije toliko zaslužno za dobra stara vremena koliko loše sjećanje.
Vjerujem da je neki vid nostalgije zajednički svim vremenima i svim ljudima i
da je normalno da se prošla vremena idealiziraju. Štoviše, vjerujem da je takav
način ophođenja prema fantastičnoj povijesti, bila ona individualna povijest,
bila povijest čovječanstva, ugrađen u čovjekovu psihu.
Činjenica je da su traume ono što oblikuje čovjekovu
psihu u najvećoj mjeri, međutim njih potiskujemo iz sjećanja i uvijek se sjećamo
lijepih stvari, lijepih trenutaka. Potiskivanje teških i prisjećanje dobrih trenutaka
nije tek puka teorija, nego osnovni mehanizam preživljavanja, jer sumnjam da bi
čovjek koji se jasno sjeća svih prošlih bolova uopće mogao biti funkcionalno
biće.
Ovakav duševni refleks potiskivanja traumatičnoga
primjenjuje se na kolektivno viđenje povijesti: promatranje prošlih vremena kao
nečega romantičnog, vrijednog divljenja i vrijednog žaljenja potpuno je
prirodno. Isto tako, takvo shvaćanje potpuno je iracionalno.
Da su stara vremena iz mašte, bila ona vremena ovaca i
žita, bila ona vremena junačkih djela i hrabrosti starih, ili bijelog mramora i
kazališta Helade bila tako divna i toliko vrijedna, nikada ne bi ni prošla.
Postoji ideja koja se tiče knjiga, a vezuje se
direktno za ova iracionalna prošla žaljenja. To je ideja da se nekada više
čitalo, ili da se uopće čitalo i da će televizija i internet okončati čitanje,
odnosno da će ekran zamijeniti knjigu.
Ovakvo viđenje svijeta je iracionalno iz nekoliko
razloga, a najbanalniji je taj da „narod“ ne čita, odnosno da široke mase
nikada nisu čitale.
Knjige su i danas skupa rekreacija, kao što zna tko
god ih kupuje, a u svim prošlim vremenima bile su još skuplje. Prije
Gutenberga, pisari su dnevno prepisali nekih 12 stranica. Jedan psaltir, bez
posebnih ukrasa, koštao je u ondašnjoj Engleskoj 53 šilinga. Dobar bojni konj
koštao je pedesetak. Za jednu Bibliju trebalo je preko 170 telećih koža, ili
preko tristo ovčijih.
Gutenbergov stroj je nevjerojatan napredak, jer tiskao
je otprilike 160 stranica po danu. Tek tada počinje se široko koristiti papir,
a s parnim tiskarskim strojem čovječanstvo (ovo je iznimno geografski ograničen
dio čovječanstva) dobiva mogućnost knjige široke potrošnje, jer su tadašnji
najnapredniji strojevi tiskali preko 1000 stranica po satu – većinom su
korišteni za novine i pamflete.
Čitanje novina služi za informiranje, a čitanje kao
hobi pojavljuje se, osim u krugovima dokonih aristokrata, tek sa širokom i
slobodnom potrošnjom struje, jer čovjek koji liježe i ustaje sa suncem nema
pretjeranog vremena za čitanje.
Na našim prostorima dolaskom Austrije dogodio se,
doslovno, sudar neolita i industrijske civilizacije. Tek nakon Drugog svjetskog
rata, odnosno kad je u naše planinske krajeve došla struja, postalo je uopće moguće
da se može čitati. A to je bilo nedavno i knjiga je, ustvari, novotarija!
Nema komentara:
Objavi komentar