Thomas More bio je zanimljiv povijesni lik.
Ukratko: bio je pravnik, povjesničar, državnik i humanist, proglašen je svetim,
smaknuo ga je kralj kojemu je tri godine služio kao kancelar i, ono što je za
ovaj tekst najvažnije, bio je pisac.
Objavio je svoju poznatu Utopiju prije 505 godina. Knjiga je uistinu nevjerojatna, a i mora
biti takva da bi ostala poznata i čitana petsto godina nakon što je napisana – teško
je zamisliti da će ijedna knjiga danas napisana ostati ne samo čitana, nego i
aktualna nakon pola tisućljeća.
Suvremeni čitatelj treba, međutim, imati na umu da
većina literature na koju smo naviknuti kao svojevrsni pogon za razvoj književnog
djela koristi likove. Od Hamleta,
preko Zločina i kazne do Harry Pottera likovi su ti zbog kojih se
sve događa (ovo se odnosi i na djela koja nemaju jasnu i određenu fabulu). Osobna
povijest, odnosi prema roditeljima ili njihov nedostatak, unutarnji i ideološki
sukobi glavnoga lika su ono što uvlači čitatelja u priču.
Utopija je zbog toga (ali ne samo zbog toga) neobična čuvstvima
suvremenih knjigoljubaca: likovi služe iznošenju ideja i utoliko ni pisca ni
čitatelja ne brinu pretjerano ni osobna povijest ni psihološko oblikovanje
Rafaela Hitlodeja. Ono čemu on služi je iznošenje određenog sklopa ideja i
svaki dio njegovog lika sadržan je u tome. Na primjer, on je Portugalac zbog
toga što je logično da je Portugalac: oni, po ondašnjem urbanom mitu, putuju i
istražuju pa ako već pisac piše istraživača…
Ime toga glavnoga lika zvuči neobično, ustvari ono je ironično,
pametno i smiješno i nema apsolutno nikakve veze s Portugalom. „Rafael“ je
hebrejsko ime, znači „Bog liječi“ i izravna je referenca na anđela, glasnika Božjeg
koji liječi slijepce (puno govori takvo ime glavnoga lika u knjizi koja govori
o državom uređenju). „Hitlodej“ bi na grčkom značilo, otprilike „onaj koji širi
besmislice“.
Ovakvo ime, koje je odriješeno od osobne povijesti
lika vezano je pak s ovim dvama mrtvim jezicima, sa nekompatibilnim
svjetonazorima, s europskom kulturom koja svoje korijene ima baš u tim
antagonističnim svjetovima, grčkom i hebrejskom.
Treba li ono što ovako nazvan lik priča shvatiti
ozbiljno ili kao glupost, što mu prezime govori? Možda baš takav lik treba
Europi, kako ondašnjeg, tako i današnjeg vremena, da je izliječi od nje time
što priča budalaštine? Ili se možda tek autor ograđuje imenom od potencijalne
cenzure? Ili je možda sve to zajedno i još štošta?
Ime glavnoga lika nije jedina igra riječima koju
čitatelj sreće u knjizi. Već u naslovu najavljene ovakve jezične igrarije pokatkad
više govore nego sami tekst, ili upućuju na dodatna, nenadana značenja onoga
što likovi izriču. Ili ne izriču.
Knjiga se izvorno zove De Optimo Reipublicae Statu deque Nova Insula Utopia (O najboljem stanju države i o novom otoku
Utopiji). Raniji naslov bio je još duži od ovoga, a prva igra riječi u djelu
već je u naslovu knjige i imenu otoka/države koja se opisuje, jer bi Englezi
grčku riječ „utopia“ čitali isto kao
„eutopia“. Obje riječi dolaze iz toga „topos“, što znači „mjesto“. Kad se dodaju
prefiksi „u“ i „eu“, te riječi znače „ne-mjesto“ i „dobro-mjesto“.
Cijela knjiga je nakupina ovakvih paradoksa, ironija i
izmišljenih imena koja govore više nego cijeli opusi pisaca i mislilaca. Među
ostalim, More je pravnik – istovremeno u Utopiji
kritizira pravnike.
Ovo djelo, kao i svako utopijsko zamišljanje, ima
određenu svrhu, a ona je, čini mi se, dvostruka: prvo, da pruži čovjeku
svojevrsnu utjehu, nadu da može biti nešto drugo (makar to bilo potpuno strano
čovjeku, jer utopija je „ne-mjesto“ i kada bi postala mjesto, nestalo bi onoga
dobroga u tome mjestu). Od zore civilizacije čovjek zamišlja ovakva idealna
društva i uređenja, zvao ih Atlantida, Utopija, raj, dženet ili vječna lovišta.
I cijela poanta tih društava je da su nedostupna.
Druga svrha svake utopije je u tome da fantazija
(irealno, besmislica, Hitlodej) o društvu koje nije izliječi (Rafael) društvo
koje jest. To ne čini iznoseći neku kolosalnu istinu, jasno razložen statut
onoga što treba biti, nego upućuje na ono što je suvišno. Hitlodeju, filozofu,
avanturistu, knjigoljupcu i pričaocu gluposti nije cilj da ikoga opameti, nego
da bar nekoga, bar malo odbudali.
Nema komentara:
Objavi komentar