Postoje knjige kojima se čovjek cijeloga života vraća,
koje može uvijek iznova čitati i u kojima svaki put nalazi nešto novo, ispod i
mimo onoga generalnog dojma koji je stečen prvoga puta.
Čovjek se knjigama može vraćati zbog toga što su one
žive, kao što je i on živ – knjiga nije skup mrtvih slova na papiru, nego ona
živi kao složen skup osjećaja, dojmova i događaja u duhu onoga koji je čita.
A budući da čovjek nije kip, mijenja se i skupa s njim
mijenjaju se dojmovi vezani za knjigu koja u njemu ponovno oživljava. Prvi put
knjiga se može pročitati zbog fabule, ali svaki sljedeći ona se čita zbog toga
kako je napisana.
Najljepši, vjerojatno, primjer slojevitog pisanja koji
poznajem je Ime ruže Umberta Eca. Žalim
što sam ovu knjigu pročitao – žalim zato što ga ne mogu opet čitati kao prvi
put. Istovremeno, drago mi je svaki put kada mu se vratim. Jer svaki put, ova
knjiga je sve bolja i u njoj se otkrivaju potpuno nova značenja.
Ona ima formu kriminalističkog romana – ali to je samo
forma. Ljubiteljima krimića, ovaj roman bit će, vjerojatno, dosadan, zbog toga
što fabula iznimno sporo teče onome tko je naviknut na američke ili
skandinavske trilere.
Knjigu „piše“ jedan srednjovjekovni redovnik i ona je
složena kao kronika po satima molitvi redovnika koji žive u opatiji gdje se
radnja događa. Autor se maskira u toga redovnika i piše imitirajući način na
koji pišu srednjovjekovni kroničari. Latinski koji se nalazi u knjizi tamo je
zato što se unutar konteksta pisac kronike koristi upravo latinskim na tim
mjestima. Eco to ne izmišlja, nego se desetljećima bavio proučavanjem srednjega
vijeka i iz toga istraživanja stvara svijet romana.
Kada likovi pričaju, oni pričaju kao srednjovjekovni
redovnici, a ne likovi iz modernoga vremena u kostimima redovnika, kako to već
najčešće biva u povijesnim romanima. Oni raspravljaju o teologiji svoga
vremena, a lajtmotiv svih rasprava je Apokalipsa (ta ona je lajtmotiv cijeloga
srednjega vijeka). I zbog toga se, naravno misteriozna ubojstva događaju prema
apokalipsi.
A ova knjiga također je povijesni roman – svijet u
kojem se nalazi neimenovana opatija (od kojega je odvojena i fizičkim i
mentalnim zidinama) ima kompleksne političke i ekonomske odnose, kako vlastite, tako i one između opatije i svijeta. Svaka informacija o okolnostima izvan same radnje knjige povijesna je
činjenica, a stvari koje su izmišljene zbog romana racionalni su konstrukt u
skladu s okolnostima van romana.
Glavni motiv romana je jedna druga knjiga, a središte radnje
romana je knjižnica u toj opatiji. Ta knjižnica pak sagrađena je kao labirint,
kao što je ova knjiga labirint koji kruži oko te knjižnice.
Knjižničar u biblioteci-labirintu zove se Jorge i
naravno da je slijep (i jedno i drugo kao Borges, koji je napisao knjigu o beskrajnoj
knjižnici, a u većini njegovih djela čitatelj nalazi labirint) i Španjolac je,
zbog toga što su najpoznatiji minijaturisti i komentatori Apokalipse onoga
vremena iz Španjolske.
Ljudi kojima su čitali ovu knjigu mogu se svrstati u
dvije skupine: oni kojima je bila fantastična i oni kojima je bila nevjerojatno
dosadna. To je tako zbog toga što netko u knjizi (ponekad) traži intelektualni
izazov, a ova knjiga uistinu jest izazov. Drugi pak ne želi pokušati čitati
nešto komplicirano, a ova knjiga jest komplicirana. Zato se ne može uzeti
olako, da prođe vrijeme do spavanja, ili da proleti nedjeljno popodne
Ovaj roman može, naslovno, biti roman misterije, ali
ako niste spremni čitati rasprave o relativno opskurnim sektama iz četrnaestoga
stoljeća, srednjovjekovnoj politici, razgovore o Kristovom siromaštvu ili diskusije
između mistika, skeptika, revolucionara i terorista, nemojte je nikada čitati.
Ali ako želite književnost koja je intelektualna
avantura, naći ćete je u simbolici i alegorijama kojima ovaj roman obiluje, uživat
ćete u njemu i vraćat ćete mu se redovito.
Nema komentara:
Objavi komentar